Vulkanen, geisers en hot pools

17 maart 2013 - Cathedral Cove, Nieuw-Zeeland

We staan nu zondag 17 maart langs de Stille Oceaan in de Coromandel. Onderweg zagen we al een aanduiding Auckland 198 km. Ja, we zijn aan onze laatste week Nieuw-Zeeland begonnen.
Maar nu de terugblik. Donderdag 14 maart rijden we naar Tongariro Nationale Park in het hart van het Noorderleiland. Tongariro is bekend van zijn drie vulkanen waarvan de Ruapehu met zijn bijna 2800 meter de hoogste is en daarmee de hoogste berg op het Noordereiland.
De rit ernaar toe is ronduit saai. We zijn verwend op het Zuidereiland wat dat betreft. Een klein voordeel is nu wel dat we sneller opschieten. Het gemiddelde gaat naar 75 km. per uur.
Dus tegen drieën zijn we bij het bezoekerscentrum in Whakapapa Village. Nog ruim op tijd voor een wandeling. Maar Mia heeft meer zin in zonnen. We gaan naar een camping in de buurt. Aan de voet van de vulkaan.
's Avonds gaan we vroeg naar bed, want we bekijken nog een videofilm in de camper. Ja, dat wagentje blijft ons verrassen. Voordat we gaan slapen lezen we nog even door wat we moeten doen als de politiehelikopter vannacht komt waarschuwen dat de vulkaan actief is: wegwezen! Gelukkig slaapt de berg net zo lekker als wij.
Die vrijdag 15 maart begint druilerig en van een wandeling naar de berg Ngauruhoe (Mount Doom in de film Lords of the ring) zien we af. We gaan lager lopen naar een waterval. Tegen de middag verbetert het weer en we klimmen naar de rand van de krater van de Ruapehu en komen nog tot 2300 meter. Nu kunnen we de andere vulkaan (mount Doom) wel mooi fotograferen.
Als we laat in de middag ons verplaatsen naar het stadje Taupo zien we dat de derde berg in dit park, de Tongariro, grote witte rookpluimen de lucht in jaagt.
We zitten in het gebied van de vulkanen, de geisers en de hotpools. We lopen zaterdag uren langs stomende en sissende meren en poelen, met fantastische kleurschakeringen.
' s Avonds staan we op de camping in Rotorua, de stad van de Maori's. Ook hier veel geisers. Overal zie je stoom uit de aarde komen. De bewoners maken er handig gebruik van om te koken en te baden..Je ruikt de zwavel tot in de camper. Vallen die windjes van mij niet meer op.
Zondagochtend bezoeken we Te Puia, het grote culturele centrum van de Maori's. We krijgen een rondleiding en wonen een concert bij met traditionele gezangen en dansen. Daarna genieten we nog van de Pohutu geiser, de grootste in dit land.
En nu staan we dus op een parkeerplaats langs de Oceaan met nog 5 andere campers. Morgenvroeg hopen we de Cathedral Cove te bezoeken en daarna als de weersverbetering doorzet,(vanmiddag heeft het enkele uren geregend, voor ons de eerste keer dat we overdag regen hebben) gaan we naar Hot Pool Beach. Je graaft in gat in het zand, je gaat zitten en het warme water spoelt om je billen. Je eigen hotpool. Als het lukt dan zie je daarvan wel een foto voorbij komen.

1. Ron&Nelly:
    17 maart 2013
    Hoi, Komt ons bekent voor die geisers en hotpool.Het herinnerd aan onze rondreis door Indonesië,lekker om daarin te badderen.Die foto met dat water om die billen zou ik wel eens willen zien. Ha ha. Geniet en groetjes uit Sittard.
  2. Jose moers:
    17 maart 2013
    Geweldige verslagen. Genot om te lezen. Have lots of fun deze week.
    Groetjes Jose en Ton.
    Mia, niet te veel zonnen ivm gaatjes in de ozonlaag verre van goed!
  3. Margo en Har:
    19 maart 2013
    Hallo wereldreizigers, lees net weer een heerlijk verhaal over vulkanen geisers en hotpools. Dat is wat anders dan dat pokke weer hier, gisteren eindelijk een zonnige dag en nu weer regen. Het is vandaag 19 maart, het feest van St. Joep, gaan dadelijk naar de markt, ondanks de regen zal het wel lekker druk zijn. Erg nat laten we ons zo wie zo niet worden, duiken gewoon een cafeetje in. Drinken daar ook een lekker pilsje op jullie, geniet nog van de laatste vakantiedagen en tot gauw.
    Groetjes vanuit een nat en guur Munstergeleen,
    Har en Margo
  4. Michel jacobi:
    20 maart 2013
    Hallo wereldcampers,dit zijn pas ervaringen,waar jullie nog lang op terug zullen vallen.Vooral de wijdse panorama-foto's komen bijzonder natuurverbonden over.Doet me denken aan die nieuwe man Franciscus uit Rome,die aandacht vraagt voor de wereldse achteruitgang van moeder natuur.
    Groet uit M'geleen,
    Michel en Riet